Overskudd
Fradrag
Jeg. Penger
iii. Gjenstander som er overførbare og lignende
Jeg. Penger
iii. Boligmøbler og lignende
Jeg. Hjemmebolig
iii. Hager som brukes til fritid og personlig dra nytte av frukten deres
Totalbeløpet er underlagt Khums 0kr
Khums forfaller 0kr
Det skal betales Sahm al Imam 0kr
Det skal betales Sahm al Sada 0kr
Den 6. mai 2023 åpnet Al-Ayn dørene til Hikayati-senteret, et banebrytende, spesialbygd nytt senter i Najaf, Irak, som har som mål å fremme velvære, motstandskraft og livssjanser for foreldreløse barn og unge. Senteret, som ble åpnet nøyaktig 20 år etter starten av krigen i Irak, er et løfte om håp og positivitet til barna i et land som har opplevd årevis med konflikt og uro.
Hikayati, som kan oversettes til «Min historie», er en spesialbygget barnesentrert bygning som ligger i Adala-distriktet i Najaf. Bygningen ble konseptualisert av Al-Ayn og designet av en irakisk arkitekt. Barn og unge som kommer til Hikayati-senteret, benytter seg av senterets banebrytende rekreasjons- og utdanningstilbud parallelt med å gjennomføre et grundig, bevisinformert program som er spesialdesignet for å utvikle deres motstandskraft, følelsesmessige velvære og livs-ferdigheter.
I tråd med navnet “Hikayati” (Min historie), er senterets design og arkitektur inspirert av barnehistoriebøker. Alle rommene, inkludert biblioteket, teatret, innendørsbassenget, museene og bønneområdet ble designet for å dyrke et kreativt miljø der barna kan lære, vokse og bruke fantasien.
Målet med Hikayati-programmet er å gi foreldreløse barn mellom 8 og 14 år, programmer for å øke deres velvære, mentale helse og livsmuligheter gjennom en kombinasjon av:
Hvert barn mottar et program som er tilpasset deres behov, med spesialdesignede workshops og langsiktig veiledning. Hvert barn blir tildelt en mentor som støtter dem i løpet av programmet, og deretter fortsetter å veilede dem langsiktig.Dette er for å sikre at alle barn vet hvem de skal henvende seg til hvis de er bekymret, trenger veiledning og råd eller trenger hjelp.
Å oppmuntre foreldreløse barn og unge til å utvikle viktige livsferdigheter, motstandskraft og velvære
Å gi foreldreløse barn og unge langvarig veiledning som vil gi emosjonell støtte, forbedre tilbakevending og oppbevaring på skolen
For å muliggjøre tidlig oppdagelse av psykiske eller fysiske helsevansker, familie- eller økonomiske stressfaktorer, utdanningsutfordringer eller ivaretakelse av bekymringer og aktivere tidlig henvisning til passende støttetjenester i og utenfor Al-Ayn
Barnas utøvere og ansatte i Hikayati har bakgrunn som lærere, sosionomer og ungdomsarbeidere og alle har fått opplæring i terapeutiske og veiledningsferdigheter for å hjelpe barna på lang sikt. Ettersom mange av barna har opplevd uønskede barndomsopplevelser, har alle våre ansatte blitt spesifikt opplært i traumebevissthet og hvordan de skal håndtere disse sensitive symptomene når de oppstår. Å styrke sårbare unge mennesker til å oppnå mental velvære, realisere potensialet sitt, bli produktive medlemmer av samfunnet og morgendagens ledere, er Hikayati’s visjon.
Hikayati-tilnærmingen er underbygget av en dyptgripende filosofi der barn er sentrum for alt som gjøres, verdigheten og individualiteten til hvert barn respekteres og barn gis et trygt sted hvor de støttes til å uttrykke bekymringene sine, slik at de kan motta den nødvendige hjelpen og oppmerksomheten de trenger. Det er en oppriktig tro på potensialet til ethvert barn, og personalet blir oppmuntret av muligheten til å støtte og hjelpe barn for å trives og ikke bare for å overleve. For barn som kan ha lidd av uønskede opplevelser tidlig i livet, fattigdom og sorg – å ha en følelsesmessig tilgjengelig, motivert mentor som virkelig tror på deg og potensialet ditt, kan være livsforandrende.
På Hikayati-senteret har barna muligheten til å vokse, utvikle karakteren sin og være den beste personen de kan være. Programmet fremmer inkludering og tar hensyn til barn i ulike aldre, ferdigheter, bakgrunn og kjønn. En positiv atferds håndterings tilnærming brukes når man jobber med barna, forsterker positiv atferd og prøver å forstå andre – og tror at all atferd er kommunikasjon og at tilknytning er første skritt til korrigering. Det er viktig for disse barna å ha positive rollemodeller i livet, og de ansatte på Hikayati er akkurat det for dem.
Barn og unge i alderen 8-14 år blir henvist til Hikayati av sine lokale Al-Ayn avdelinger.
De foretar en screeningprosess og spørreskjemaer om psykisk helse og velvære før programmet.
De gjennomfører det intensive Hikayati-programmet som vanligvis består av 12 besøk på Hikayati-senteret. I løpet av denne tiden fullfører de Hikayati-verkstedene, nyter fasilitetene og blir introdusert for mentoren deres.
Etter hvert besøk/workshop blir barn bedt om tilbakemeldinger og forslag til forbedringer
Mekanismer er på plass for å eskalere/henvise/gi tilleggsstøtte til alle barn der helse/psykisk helse/økonomisk/pedagogisk/sikkerhetsbekymring blir oppdaget
På slutten av programmet gjentas screeningsprosessen og spørreskjemaer om psykisk helse og velvære
Barna har en kort avslutningsfeiring
Barn fortsetter å ha kontakt med veilederen sin minst månedlig
Hikayati-programmet ble spesielt utviklet ved bruk av bevisbaserte tilnærminger som er traumesensitive og informerte. Programmet ble kuratert og utviklet av Dr Amina Al-Yassin – programlederen ved Hikayati, sammen med prosjektstøtte og koordinering fra Sarah Ladak med base ved London-kontorene til Al-Ayn.
Programutviklingen inkluderte en forsknings- og utviklingsfase og besøk og læring fra lignende prosjekter og programmer i Storbritannia og andre steder. Barn fra Al-Ayn ble konsultert om hva som var viktig for dem og hva de ville ønske å se i Hikayati.
Programemnene ble informert av læreplanen til Skills builders-partnerskapet, men innholdet ble spesiallaget for Hikayati. Når programmene var utviklet, ble de fagfellevurdert av et nettverk av over 40 spesialister fra sorg, psykologi, logopedi, rådgivning og utdanningsbakgrunn.
Alle Hikayati-programmene ble gjennomgått av en seniorforsker i Al-Ayn for å sikre deres kulturelle hensiktsmessighet og egnethet. Før lanseringen ble alle Hikayati-programmene testet i Irak og i Storbritannia, hvor barns meninger og tilbakemeldinger ble samlet og tatt i betraktning.
Kjerneprogrammet på Hikayati inkluderer en strukturert timeplan med workshops, sammen med terapeutiske aktiviteter og fritidsaktiviteter. Den jobber for å utvikle barnas emosjonelle helse, selvtillit og motstandskraft, livsmestring, teamarbeid og samarbeid, ambisjoner og deres religiøse og kulturelle identitet. Hvert verksted lærer de relevante ferdighetene gjennom en helhetlig læringstilnærming og lar barna øve på disse lærte ferdighetene med interaktive og praktiske aktiviteter. Workshop-emnene i Hikayati inkluderer teamarbeid og samarbeid, selvtillit og motstandskraft, lederegenskaper, kunstbaserte terapeutiske aktiviteter, mestringsevner og emosjonell intelligens, kommunikasjons- og presentasjonsevner, karriereambisjoner og målsetting, oppbevaring på skolen, problemløsningsevner og etiketteferdigheter.
Siden lanseringen har Hikayati-programmene blitt akkreditert av Barnas universitet. Barneuniversitetet er en britisk veldedighetsorganisasjon som oppmuntrer og feirer barns deltakelse i læringsaktiviteter utenfor klasserommet. Barn samler stempler i passet for hver aktivitet de deltar i, noe som oppmuntrer til læring og deltakelse i en rekke nye og spennende aktiviteter i varierte miljøer.
Barn går regelmessig på Hikayati-senteret hvor de gjennomfører følgende workshops, samt drar nytte av ressursene og aktivitetene i bygningen:
Etter å ha fullført programmet, fortsetter barna å bli veiledet og vil ha kontakt med veilederen sin minst en gang i måneden. Mentoraktiviteter kan omfatte:
Regelmessige innsjekkinger, inkludert målsetting og gjennomgang, gjensyn og gjennomgang av viktige livsferdigheter lært under Hikayati og å tenke på hvordan du kan bruke disse i hverdagen
Intensiv saksbehandling f.eks. å omregistrere et barn på skolen eller å overvinne hindringene i veien for å komme tilbake til skolen
Henvisning av barn til andre støttekilder innen Al-Ayn som helse, økonomi, utdanning eller bolig
Hikayati-senteret åpnet offisielt dørene 6. mai 2023, men verkstedene og programmet har pågått i Irak siden desember 2021 med ni årskull med barn som har fullført programmet så langt. For de som har deltatt så langt, har ansatte, familiemedlemmer og barna selv allerede begynt å se den positive effekten av Hikayati-programmet på barna.
Av de som gikk ut av skolen som deltok på skolebevaringsprogrammet, har 85 % blitt omregistrert på skolen, og mange har siden bestått sitt første sett med eksamener etter at de kom tilbake. I ett tilfelle ble en enkemor så inspirert av datterens tilbakevending til skolen at hun bestemte seg for å melde seg på et voksenopplæringskurs for å lære å lese og skrive!
En betydelig andel av barna hadde emosjonelle eller atferdsvansker oppdaget før programmet startet, og i 60 % av tilfellene var det en forbedring i disse skårene ved slutten av programmet (Warwick Edinburgh mental velværeskala og spørreskjemaer for meg og mine følelser ).
Mer enn tallene er Hikayati full av historier om barna og deres erfaringer under Hikayati. En jente som frem til slutten av barneskolen hadde vært en godt presterende elev, droppet plutselig ut av ungdomsskolen. Det var først med den skånsomme utforskningen av Hikayati-ansatte at det ble oppdaget at dette var på grunn av hennes høydefobi og trappene på skolen. Gjennom mild støtte og graderte eksponeringsterapiteknikker gjorde Hikayati-utøveren henne i stand til å overvinne frykten og revurdere skolen igjen.
I en annen sak kom et barn som hadde utvist uvanlige tanker og oppførsel til Hikayati. Gjennom nøye observasjon ble symptomer på psykose avdekket av ansatte som arrangerte en henvisning til Lysende stjerne-sentrene (Al Ayns psykologiske rehabiliteringssentre). En nøye vurdering førte til diagnosen Di Georges syndrom – en tilstand som ikke bare forårsaker psykiske vanskeligheter, men også hjerteproblemer. Han er nå under nøye oppfølging av flere spesialister der, og eventuelle hjerteproblemer vil bli oppdaget og behandlet tidlig.
“Det er en endring i hennes personlighet og en tydelig utvikling i hennes ferdigheter, spesielt i emnet å hjelpe andre og teamarbeid”
«Han hadde mye nytte av historieverkstedene mine der han ikke likte å gå ut eller sosialisere med barn og tilbringe all tiden sin inne i huset, og han hadde ikke venner på skolen, men nå sier han at han har venner i historien min og han elsker dem og han elsker å kommunisere med dem”
“Ja, sønnen min var mye sjenert, til og med lærerne på skolen klaget over hans sjenanse og manglende deltakelse i timene, men nå føler jeg at han har forbedret seg mye ettersom han har evnen til å snakke foran elever i klasse og delta i skoleforberedelser”
Jeg brydde meg ikke om andres følelser, nå bryr jeg meg. – Jente 12 år
Jeg likte det, du er veldig snill og behandlet meg godt. Nå kan jeg jobbe bedre med andre mennesker. Det endret perspektivet mitt og gjorde meg positiv. Det var perfekt, jeg kan ikke forestille meg noe bedre! – Jente 15 år
Hikayati er som familien min. Jeg håper smilet varer på ansiktet ditt som du fikk meg til å smile. – Gutt 13 år
En 9 år gammel jente likte aldri å snakke fordi hun følte seg redd, og hvis vi snakket med henne mumler hun og ingen stemme kommer ut av henne, og det ble lagt merke til at hun har en vakker personlighet og denne personligheten er utviklet og nå har barnet evnen til å snakke komfortabelt og tydelig i tillegg til at forholdet hennes til jevnaldrende har forbedret seg, og dette bidro til å tegne personligheten hennes igjen.
Et av barna er veldig stille til det er inaktivitet, men de siste 10 dagene begynte han å leke og har en positiv energi som fyller stedet og leker på en behagelig måte.
En av verkstedene hadde to barn som mente de ikke hadde noen positive egenskaper, men etter endt workshop oppdaget de at de hadde særegne og ekte egenskaper og var veldig fornøyde.
Hikayati-programmet er et ekte vitnesbyrd om Al-Ayns engasjement for å forbedre livene til foreldreløse barn. Til tross for at det har vært tidlig ennå, er resultatene og historiene som kommer ut av Hikayati veldig lovende. Hikayati, «Min historie»-senteret vil sørge for at barnas historier, som hadde en veldig vanskelig første kapitler, skulle få en mye mer positiv og lysende slutt.