Doner

Search Website

Hikayati

Overskudd

Beløp du eier, i norske kroner ?
Beregnet på khums forfallsdato.
Tilsvarende beløp, i norske kroner, av utenlandsk valuta du eier ?
Beregnet på khums forfallsdato.
Gjeld til deg som du forventer å bli tilbakebetalt ?
Ikke ta med dette dersom det er regnskapsført i tidligere regnskapsår.
Eiendeler som ikke brukes til næring ?
Dette inkluderer bygninger, gårder, fabrikker, varer, arbeidsverktøy og alle husholdningsartikler eller eiendeler som ikke brukes til næring. Beregn disse til nåverdi dersom de er anskaffet med merinntekt som ikke har gått et år, og til kostpris dersom de er anskaffet med merinntekt som har gått et år. Er det ervervet med en kombinasjon av inntekter, så beregnes disse til nåverdi i forhold til det som er ervervet med merinntekt som ikke har gått et år, og til kostpris i forhold til det som er ervervet med merinntekt som det har gått et år på. .
Økonomiske avgifter ?
Dette inkluderer grunn av nøkkelpremie (surqufliah), grunn av bruk av jordbruksland som eies av staten, og grunn av gjenoppliving av land som er inngjerdet og klargjort for opphold. Beregn disse til nåverdi dersom de er anskaffet med merinntekt som ikke har gått et år, og til kostpris dersom de er anskaffet med merinntekt som har gått et år. Er det ervervet med en kombinasjon av inntekter, så beregnes disse til nåverdi i forhold til det som er ervervet med merinntekt som ikke har gått et år, og til kostpris i forhold til det som er ervervet med merinntekt som det har gått et år på. .
Beløp du brukte før khums forfallsdato ?
Dette er kontanter som var underlagt khums før khums forfallsdato, og som du allerede har brukt (f.eks. hvis dette er det første året du betaler khums, til tross for at du har måttet betale khums i tidligere år)
UTSKIFTBARE gjenstander du brukte før khums forfallsdato ?
Dette er UTSKIFTBARE gjenstander som var underlagt khums før khums forfallsdato, og som du allerede har brukt. Beregn disse etter nåverdi. Gjenstander er de som er fritt utskiftbare eller utskiftbare, helt eller delvis, mot en annen gjenstand av lignende art, for eksempel maskiner eller fabrikkproduserte stoffer.
Ikke-UTSKIFTBARE gjenstander du brukte før khums forfallsdato ?
Dette er ikke-UTSKIFTBARE gjenstander som var underlagt khums før khums forfallsdato, og som du allerede har brukt. Beregn disse i henhold til verdien ved brukspunktet. Ikke-UTSKIFTBARE gjenstander er unike gjenstander, for eksempel unike malerier, monumenter og unike smykker.
Beløp du allerede har betalt med hensikt fra Sahm Al-Imam ?
Beløp du betalte med Sahm Al-Imams intensjon før khums forfallsdato.
Beløp du allerede har betalt med hensikt fra Sahm Al-Sada ?
Beløp du betalte med Sahm Al-Sadas intensjon før khums forfallsdato.

Fradrag

Kommersiell gjeld ?
Ta med all kommersiell gjeld du fortsatt skylder andre.
Gjenstående underholdsgjeld tatt i regnskapsåret ?
Omfatter gjeld opplånt i regnskapsåret til bolig (pant), bil etc. Det vises til nærmere avgjørelser for regnskapsføring av pant.
Gjenstående underholdsgjeld tatt i tidligere regnskapsår ?
Inkluderer gjeld lånt i forrige regnskapsår til bolig (boliglån), bil osv. Eiendelen (hus, bil osv.) må fortsatt være i din besittelse. Beregn kun beløpet du ikke har trukket fra overskuddet i tidligere regnskapsår. Det vises til nærmere avgjørelser for regnskapsføring av pantelån.
Beløp du eier som allerede har blitt utsatt for khums ?
Beregnet på khums forfallsdato. Inkluderer resten av midlene som var underlagt khums i tidligere år og som du allerede har betalt khums for.
Notater
  1. 1) Forfallsdatoen for khums er den første dagen du startet jobben eller virksomheten din. Hvis du er pensjonist eller ikke er i arbeid, kan du avtale en khums forfallsdato med en representant for marja’a, eller beregne separate khums-år for hver fortjeneste du tjener, fra datoen du oppnådde den fortjenesten.2) Khum av kommersielle varer og eiendom(er) som er beregnet for handel, skal betales i samsvar med gjeldende markedsverdi, selv om de ble kjøpt med fortjeneste som har gått et år, med mindre prisen de ble kjøpt er høyere enn dagens verdi.3) Dersom beregningene viser at beløpet på forfalte khums er negativt som følge av underholdsgjeld, beregnes og ekskluderes beløpet av underholdsgjeld tilsvarende beløpet khums for resten av posten.4) Dersom underholdsgjeld er fullt nedbetalt i regnskapsåret, holdes dette beløpet utenfor overskuddet.5) Eiendeler som ikke er underlagt khums er:
    1. Eiendeler som eies gjennom arv:

    Jeg. Penger

    1. Eiendom

    iii. Gjenstander som er overførbare og lignende

    1. Eiendeler som eies av kona fra medgiften (mahr):

    Jeg. Penger

    1. Gull smykker

    iii. Boligmøbler og lignende

    1. Eiendeler brukt til personlig eller familieprovisjon fra overskuddet av det regnskapsåret:

    Jeg. Hjemmebolig

    1. Hjemmemøbler og andre husholdningsartikler

    iii. Hager som brukes til fritid og personlig dra nytte av frukten deres

    1. Personlige eller familiebiler
    2. Dyr som husholdningen nyter godt av, for eksempel en ku for melk eller en kylling for egg
    3. Gjeld andre skylder som du ikke forventer skal betales tilbake.
    4. Gjenstander kjøpt gjennom gjeld som ennå ikke er tilbakebetalt.

Totalbeløpet er underlagt Khums 0kr

Khums forfaller 0kr

Det skal betales Sahm al Imam 0kr

Det skal betales Sahm al Sada 0kr

Send meg en e-post med Khums rapport

Den 6. mai 2023 åpnet Al-Ayn dørene til Hikayati-senteret, et banebrytende, spesialbygd nytt senter i Najaf, Irak, som har som mål å fremme velvære, motstandskraft og livssjanser for foreldreløse barn og unge. Senteret, som ble åpnet nøyaktig 20 år etter starten av krigen i Irak, er et løfte om håp og positivitet til barna i et land som har opplevd årevis med konflikt og uro.

Hikayati, som kan oversettes til «Min historie», er en spesialbygget barnesentrert bygning som ligger i Adala-distriktet i Najaf. Bygningen ble konseptualisert av Al-Ayn og designet av en irakisk arkitekt. Barn og unge som kommer til Hikayati-senteret, benytter seg av senterets banebrytende rekreasjons- og utdanningstilbud parallelt med å gjennomføre et grundig, bevisinformert program som er spesialdesignet for å utvikle deres motstandskraft, følelsesmessige velvære og livs-ferdigheter.

En titt på innsiden av Hikayati-senteret

I tråd med navnet “Hikayati” (Min historie), er senterets design og arkitektur inspirert av barnehistoriebøker. Alle rommene, inkludert biblioteket, teatret, innendørsbassenget, museene og bønneområdet ble designet for å dyrke et kreativt miljø der barna kan lære, vokse og bruke fantasien.

Om Hikayati-programmet

Målet med Hikayati-programmet er å gi foreldreløse barn mellom 8 og 14 år, programmer for å øke deres velvære, mentale helse og livsmuligheter gjennom en kombinasjon av:

Utdannelse

Lek

Fritids aktiviteter

Veiledning

Behandling

Spirituell veiledning

Hvert barn mottar et program som er tilpasset deres behov, med spesialdesignede workshops og langsiktig veiledning. Hvert barn blir tildelt en mentor som støtter dem i løpet av programmet, og deretter fortsetter å veilede dem langsiktig.Dette er for å sikre at alle barn vet hvem de skal henvende seg til hvis de er bekymret, trenger veiledning og råd eller trenger hjelp.

Målene med Hikayati-programmet

Å oppmuntre foreldreløse barn og unge til å utvikle viktige livsferdigheter, motstandskraft og velvære

Å gi foreldreløse barn og unge langvarig veiledning som vil gi emosjonell støtte, forbedre tilbakevending og oppbevaring på skolen

For å muliggjøre tidlig oppdagelse av psykiske eller fysiske helsevansker, familie- eller økonomiske stressfaktorer, utdanningsutfordringer eller ivaretakelse av bekymringer og aktivere tidlig henvisning til passende støttetjenester i og utenfor Al-Ayn

Ekspertledet støtte

Barnas utøvere og ansatte i Hikayati har bakgrunn som lærere, sosionomer og ungdomsarbeidere og alle har fått opplæring i terapeutiske og veiledningsferdigheter for å hjelpe barna på lang sikt. Ettersom mange av barna har opplevd uønskede barndomsopplevelser, har alle våre ansatte blitt spesifikt opplært i traumebevissthet og hvordan de skal håndtere disse sensitive symptomene når de oppstår. Å styrke sårbare unge mennesker til å oppnå mental velvære, realisere potensialet sitt, bli produktive medlemmer av samfunnet og morgendagens ledere, er Hikayati’s visjon.

Frigjør potensialet: En barnesentrert tilnærming

Hikayati-tilnærmingen er underbygget av en dyptgripende filosofi der barn er sentrum for alt som gjøres, verdigheten og individualiteten til hvert barn respekteres og barn gis et trygt sted hvor de støttes til å uttrykke bekymringene sine, slik at de kan motta den nødvendige hjelpen og oppmerksomheten de trenger. Det er en oppriktig tro på potensialet til ethvert barn, og personalet blir oppmuntret av muligheten til å støtte og hjelpe barn for å trives og ikke bare for å overleve. For barn som kan ha lidd av uønskede opplevelser tidlig i livet, fattigdom og sorg – å ha en følelsesmessig tilgjengelig, motivert mentor som virkelig tror på deg og potensialet ditt, kan være livsforandrende.

På Hikayati-senteret har barna muligheten til å vokse, utvikle karakteren sin og være den beste personen de kan være. Programmet fremmer inkludering og tar hensyn til barn i ulike aldre, ferdigheter, bakgrunn og kjønn. En positiv atferds håndterings tilnærming brukes når man jobber med barna, forsterker positiv atferd og prøver å forstå andre – og tror at all atferd er kommunikasjon og at tilknytning er første skritt til korrigering. Det er viktig for disse barna å ha positive rollemodeller i livet, og de ansatte på Hikayati er akkurat det for dem.

1

Barn og unge i alderen 8-14 år blir henvist til Hikayati av sine lokale Al-Ayn avdelinger.

2

De foretar en screeningprosess og spørreskjemaer om psykisk helse og velvære før programmet.

3

De gjennomfører det intensive Hikayati-programmet som vanligvis består av 12 besøk på Hikayati-senteret. I løpet av denne tiden fullfører de Hikayati-verkstedene, nyter fasilitetene og blir introdusert for mentoren deres.

4

Etter hvert besøk/workshop blir barn bedt om tilbakemeldinger og forslag til forbedringer

5

Mekanismer er på plass for å eskalere/henvise/gi tilleggsstøtte til alle barn der helse/psykisk helse/økonomisk/pedagogisk/sikkerhetsbekymring blir oppdaget

6

På slutten av programmet gjentas screeningsprosessen og spørreskjemaer om psykisk helse og velvære

7

Barna har en kort avslutningsfeiring

8

Barn fortsetter å ha kontakt med veilederen sin minst månedlig

Evidens-basert Program Utvikling

Hikayati-programmet ble spesielt utviklet ved bruk av bevisbaserte tilnærminger som er traumesensitive og informerte. Programmet ble kuratert og utviklet av Dr Amina Al-Yassin – programlederen ved Hikayati, sammen med prosjektstøtte og koordinering fra Sarah Ladak med base ved London-kontorene til Al-Ayn.

Programutviklingen inkluderte en forsknings- og utviklingsfase og besøk og læring fra lignende prosjekter og programmer i Storbritannia og andre steder. Barn fra Al-Ayn ble konsultert om hva som var viktig for dem og hva de ville ønske å se i Hikayati.

Programemnene ble informert av læreplanen til Skills builders-partnerskapet, men innholdet ble spesiallaget for Hikayati. Når programmene var utviklet, ble de fagfellevurdert av et nettverk av over 40 spesialister fra sorg, psykologi, logopedi, rådgivning og utdanningsbakgrunn.

Alle Hikayati-programmene ble gjennomgått av en seniorforsker i Al-Ayn for å sikre deres kulturelle hensiktsmessighet og egnethet. Før lanseringen ble alle Hikayati-programmene testet i Irak og i Storbritannia, hvor barns meninger og tilbakemeldinger ble samlet og tatt i betraktning.

Timeplan for vår verksted

Kjerneprogrammet på Hikayati inkluderer en strukturert timeplan med workshops, sammen med terapeutiske aktiviteter og fritidsaktiviteter. Den jobber for å utvikle barnas emosjonelle helse, selvtillit og motstandskraft, livsmestring, teamarbeid og samarbeid, ambisjoner og deres religiøse og kulturelle identitet. Hvert verksted lærer de relevante ferdighetene gjennom en helhetlig læringstilnærming og lar barna øve på disse lærte ferdighetene med interaktive og praktiske aktiviteter. Workshop-emnene i Hikayati inkluderer teamarbeid og samarbeid, selvtillit og motstandskraft, lederegenskaper, kunstbaserte terapeutiske aktiviteter, mestringsevner og emosjonell intelligens, kommunikasjons- og presentasjonsevner, karriereambisjoner og målsetting, oppbevaring på skolen, problemløsningsevner og etiketteferdigheter.

Akkreditering

Siden lanseringen har Hikayati-programmene blitt akkreditert av Barnas universitet. Barneuniversitetet er en britisk veldedighetsorganisasjon som oppmuntrer og feirer barns deltakelse i læringsaktiviteter utenfor klasserommet. Barn samler stempler i passet for hver aktivitet de deltar i, noe som oppmuntrer til læring og deltakelse i en rekke nye og spennende aktiviteter i varierte miljøer.

Hikayati-programmet

Intensiv fase

Barn går regelmessig på Hikayati-senteret hvor de gjennomfører følgende workshops, samt drar nytte av ressursene og aktivitetene i bygningen:

  • Teamarbeid og samhandling
  • Selvtillit
  • Veksttankegang og motstandskraft
  • Kommunikasjonsferdigheter
  • Presentasjonsferdigheter
  • Ledelse
  • Problemløsning
  • Å takle følelsene mine (tre økter)
  • Oppbevaring på skolen
  • Karriere og målsetting
  • Etikett og akhlaq (to økter)
  • Teamarbeid og samhandling
  • Selvtillit
  • Veksttankegang og motstandskraft
  • Kommunikasjonsferdigheter
  • Presentasjonsferdigheter
  • Ledelse
  • Problemløsning
  • Å takle følelsene mine (tre økter)
  • Oppbevaring på skolen
  • Karriere og målsetting
  • Etikett og akhlaq (to økter)

Veiledningsfasen

Etter å ha fullført programmet, fortsetter barna å bli veiledet og vil ha kontakt med veilederen sin minst en gang i måneden. Mentoraktiviteter kan omfatte:

Regelmessige innsjekkinger, inkludert målsetting og gjennomgang, gjensyn og gjennomgang av viktige livsferdigheter lært under Hikayati og å tenke på hvordan du kan bruke disse i hverdagen

Intensiv saksbehandling f.eks. å omregistrere et barn på skolen eller å overvinne hindringene i veien for å komme tilbake til skolen

Henvisning av barn til andre støttekilder innen Al-Ayn som helse, økonomi, utdanning eller bolig

Hikayatis effekt

Hikayati-senteret åpnet offisielt dørene 6. mai 2023, men verkstedene og programmet har pågått i Irak siden desember 2021 med ni årskull med barn som har fullført programmet så langt. For de som har deltatt så langt, har ansatte, familiemedlemmer og barna selv allerede begynt å se den positive effekten av Hikayati-programmet på barna.

Av de som gikk ut av skolen som deltok på skolebevaringsprogrammet, har 85 % blitt omregistrert på skolen, og mange har siden bestått sitt første sett med eksamener etter at de kom tilbake. I ett tilfelle ble en enkemor så inspirert av datterens tilbakevending til skolen at hun bestemte seg for å melde seg på et voksenopplæringskurs for å lære å lese og skrive!

En betydelig andel av barna hadde emosjonelle eller atferdsvansker oppdaget før programmet startet, og i 60 % av tilfellene var det en forbedring i disse skårene ved slutten av programmet (Warwick Edinburgh mental velværeskala og spørreskjemaer for meg og mine følelser ).

Mer enn tall

Mer enn tallene er Hikayati full av historier om barna og deres erfaringer under Hikayati. En jente som frem til slutten av barneskolen hadde vært en godt presterende elev, droppet plutselig ut av ungdomsskolen. Det var først med den skånsomme utforskningen av Hikayati-ansatte at det ble oppdaget at dette var på grunn av hennes høydefobi og trappene på skolen. Gjennom mild støtte og graderte eksponeringsterapiteknikker gjorde Hikayati-utøveren henne i stand til å overvinne frykten og revurdere skolen igjen.

I en annen sak kom et barn som hadde utvist uvanlige tanker og oppførsel til Hikayati. Gjennom nøye observasjon ble symptomer på psykose avdekket av ansatte som arrangerte en henvisning til Lysende stjerne-sentrene (Al Ayns psykologiske rehabiliteringssentre). En nøye vurdering førte til diagnosen Di Georges syndrom – en tilstand som ikke bare forårsaker psykiske vanskeligheter, men også hjerteproblemer. Han er nå under nøye oppfølging av flere spesialister der, og eventuelle hjerteproblemer vil bli oppdaget og behandlet tidlig.

Tilbakemelding fra familien

“Det er en endring i hennes personlighet og en tydelig utvikling i hennes ferdigheter, spesielt i emnet å hjelpe andre og teamarbeid”

«Han hadde mye nytte av historieverkstedene mine der han ikke likte å gå ut eller sosialisere med barn og tilbringe all tiden sin inne i huset, og han hadde ikke venner på skolen, men nå sier han at han har venner i historien min og han elsker dem og han elsker å kommunisere med dem”

“Ja, sønnen min var mye sjenert, til og med lærerne på skolen klaget over hans sjenanse og manglende deltakelse i timene, men nå føler jeg at han har forbedret seg mye ettersom han har evnen til å snakke foran elever i klasse og delta i skoleforberedelser”

Tilbakemeldinger fra barn

Jeg brydde meg ikke om andres følelser, nå bryr jeg meg. – Jente 12 år

Jeg likte det, du er veldig snill og behandlet meg godt. Nå kan jeg jobbe bedre med andre mennesker. Det endret perspektivet mitt og gjorde meg positiv. Det var perfekt, jeg kan ikke forestille meg noe bedre! – Jente 15 år

Hikayati er som familien min. Jeg håper smilet varer på ansiktet ditt som du fikk meg til å smile. – Gutt 13 år

Tilbakemeldinger fra ansatte

En 9 år gammel jente likte aldri å snakke fordi hun følte seg redd, og hvis vi snakket med henne mumler hun og ingen stemme kommer ut av henne, og det ble lagt merke til at hun har en vakker personlighet og denne personligheten er utviklet og nå har barnet evnen til å snakke komfortabelt og tydelig i tillegg til at forholdet hennes til jevnaldrende har forbedret seg, og dette bidro til å tegne personligheten hennes igjen.

Et av barna er veldig stille til det er inaktivitet, men de siste 10 dagene begynte han å leke og har en positiv energi som fyller stedet og leker på en behagelig måte.

En av verkstedene hadde to barn som mente de ikke hadde noen positive egenskaper, men etter endt workshop oppdaget de at de hadde særegne og ekte egenskaper og var veldig fornøyde.

Hikayati-programmet er et ekte vitnesbyrd om Al-Ayns engasjement for å forbedre livene til foreldreløse barn. Til tross for at det har vært tidlig ennå, er resultatene og historiene som kommer ut av Hikayati veldig lovende. Hikayati, «Min historie»-senteret vil sørge for at barnas historier, som hadde en veldig vanskelig første kapitler, skulle få en mye mer positiv og lysende slutt.